FANDOM


Radio Philippines Network (RPN Network)
Type Broadcast commercial radio and television network
Country Philippines
Availability Nationwide
Worldwide
Founded June 29, 1960

by Roberto Benedicto

Slogan Kasama Ako!
Area Nationwide
Owner Nine Media Corporation (Radio Philippines Network, Inc.) (34%)
Far East Managers and Investors (32%)
Government of the Philippines
(Presidential Communications Office) (20%)
Private Stock (14%)
Parent Nine Media Corporation
Key people Wilson Tieng, Chairman[1]
Robert T. Rivera, President and CEO
Ida Barrameda, General Manager
Launch date June 29, 1960
Former names Kanlaon Broadcasting System (1960-1975)
C/S9 (2008-2009)
Solar TV (November 28,2009-February 25, 2011)
ETC (March 2, 2011-March 29, 2013)
Picture format NTSC (SDTV)
Official website http://www.rpn9.com

Radio Philippines Network, Inc. (formerly known as Kanlaon Broadcasting System and commonly stated as RPN Network) is a Filipino-owned media company co-owned by the Presidential Communications Operations Office, Nine Media Corporation, Far East Managers and Investors Inc., and several private stockholders. Our studios and main offices are located at Broadcast City, Capitol Hills, Diliman, Quezon City, Philippines, and the transmitter are #97 Panay Avenue, Brgy. South Triangle, Quezon City. Founded by Roberto Benedicto and prior to the privatization, the TV network is the sister network of current government owned and controlled Intercontinental Broadcasting Corporation.

Among its assets are the broadcast television networks RPN and CNN Philippines (the local franchise of CNN in the Asia-Pacific Region), the radio networks are Radyo Ronda and 99.5 Play FM as well as the international channel RPN USA. RPN is currently the proud member of the Kapisanan ng mga Brodkaster ng Pilipinas (KBP).

HistoryEdit

As Kanlaon Broadcasting System (1960-1975)Edit

1969 DZKB-TV KBS-9

The congress of the Philippines approved the franchise of Radio Philippine Network on June 19, 1960. Instead of using its franchise name, the network instead used Kanlaon Broadcasting System as its initial branding. Kanlaon is a volcano on the Philippine island of Negros, the home of its founder Roberto Benedicto. Kanlaon Broadcasting System started broadcasting as a radio network with its first station DZBI in Manila. By 1967, KBS had grown into a full network, with seven radio stations all over the country namely, DZRR and DZAX in Manila, DZAH and DZBS in Baguio, DZTG in Tuguegarao, DZRL in Laoag (later moved to Batac), and DXDX in General Santos. Philippine radio veteran Ben Aniceto was the operations director at the time.[2]

The broadcast network ventured into television broadcasting on October 15, 1969 with the launch of KBS-9 Manila as the network's flagship TV station.[3] KBS-12 Baguio was also signed on the air on the same year. Properties and funding for the new TV network partly came from ABS-CBN in the form of its old headquarters along Roxas Boulevard and equipment from Toshiba enabling them to broadcast in color. As a result, on its launch it was named Accucolor 9 ("Accucolor" is the name of the color technology used) as the first Philippine television network to launch in full color.

In 1970, KBS also acquired a Color-ready Outside Broadcast Van for the remote broadcasts of major news events and sports coverages.

On September 1972, KBS television and radio stations, and its sister publication Daily Express under the Benedicto group were allowed to operate during the Martial Law period, where most of the media outfits were closed down.

In 1975, Kanlaon Broadcasting System became Radio Philippines Network.

The First Radio Philippines Network (1975-1989)Edit

Early Years (1975-1986)Edit

1975 RPN9 1stEye

In 1975, KBS formally re-launched as RPN, the acronym for its franchise name. Radio Philippines Network (the RPN name was first used in the provincial stations before the RPN brand would later be used for the Manila station as well; the KBS name was also used for other aspects such as KBS Sports until 1986). It aired special coverages of the Olympics, Thrilla in Manila (in 1975) and the Miss Universe; and programs such as John en Marsha, Flordeluna, Superstar. RPN became the birthplace and the first humble abode of the now longest running daytime variety show Eat Bulaga! (premiering in 1979). RPN became also a popular and most watched longest running game show on Philippine television Family Kwarta o Kahon hosted by Pepe Pimentel originaly aired on ABS-CBN then BBC-2, the show ran for almost 38 years until it finally ended in the year 2000. RPN also pioneered the TV newscasting as they launched the first ever newspaper-format nightly newscast titled NewsWatch. The network also pioneered the use of computer graphics for their program plugs and station IDs as well as its broadcast of the ubiquitous digital clock shown on the lower leftmost part of the screen during the entire broadcast day except for commercials, station ID, and during sign-off, and after the 1973 fire that razed its first studios, moved to the ABS-CBN Broadcasting Center in 1973 and to its current Broadcast City home in July 1978.

RPN also aired anime programming (making them one of the first to do so in the country) and imported and syndicated programs from the United States. RPN-9 is the first network to cover the Philippine Basketball Association games live in 1976, before the broadcasts moved on to BBC-2.

In 1980, RPN-9 began to broadcast primetime programs and Eat Bulaga (when it was still with the network) through its new domestic satellite (DOMSAT) technology in which the 1980s logo resembles a satellite antenna.[4] This made RPN the first national network to achieve nationwide program simulcasting via satellite.

The network also became home to, from 1978 up to the early 1980s, the Super Sentai series (making it the first in the Philippines to do so, becoming a pioneer in broadcasting tokusatsu and sentai programs in the country in the process). These made it a reason for the network in 1982 to adopt The Leader as its official slogan, coupled with its Number 9 and the red corporate logos, due to its massive successes as the nation's number one network. In 1986, after the assumption of office of President Corazon C. Aquino, the government sequestered Radio Philippines Network for allegedly being part of the crony capitalism under the Marcos regime. By then, it was the leading network in the Philippines cornering the highest audience share in the entire country.

First Downfall (1986-1989)Edit

After the 1986 EDSA People Power Revolution, the stock and assets of RPN, IBC and Banahaw Broadcasting Corporation were sequestered by the Presidential Commission on Good Government (PCGG). President Corazon Aquino awarded BBC's Channel 2 frequency and its affiliates, through an executive order, to ABS-CBN, and RPN's and IBC's assets were turned over to the Government Communications Group. This was a period when the network lost much of its viewership to GMA Radio-Television Arts, which had rose as the leader in 1986, and PTV, another government-owned network, causing its ratings to slump, thus tarnishing RPN's popularity.

This decline was worsened when one of its pre-1972 rivals, ABS-CBN, which struggled in the ratings upon its reopening in 1986, got a ratings boost in 1987, triggering an unfaltering ascent to No. 1 in 1988, causing RPN to fall to 4th place.

During the post-EDSA Revolution era, RPN launched the first Filipino-created animated series, Ang Panday. By 1989, some of RPN's programming such as John en Marsha, Student Canteen, and Superstar ended, and TAPE's daytime programs Eat Bulaga!, Agila. and Coney Reyes on Camera (a co-production with Coney Reyes' CAN Television) moved under a co-production agreement to ABS-CBN, as they saw the resurgent network as a vital element in the sustaining of the three shows' success. During this period, it was already clear that RPN was losing its status as a premier broadcaster, resulting in its "The Leader" slogan to lose its purpose.

New Vision 9 (1989-1994)Edit

In 1989, the network was relaunched into the "New Vision 9" brand to recoup lost audience share in the ratings game of Philippine television networks. At the same year, New Vision 9 transmitter's effective radiated power was increased to 1 million watts for a clearer and better signal reception. The rebrand was took place after RPN and Syndicated Media Access Corporation (SMAC) took over the network's management and marketing. It became the third re-branding of the network. The reformat and re-branding instead made history for the network as it pioneered 24-hour television broadcasting in the Philippines.

At the same year in 1989, Andy Santillan joins RPN as a residential announcer when the network becomes New Vision 9.

The Second Radio Philippines Network (1994-2007)Edit

Telenovela Dominance (1994-2002)Edit

In 1994, New Vision 9 was renamed back as Radio Philippines Network (RPN) and in the same year, RPN brings its new dimension to the viewers as the network started broadcasting in full surround stereo. In 1996, though, the network quickly re-gained its footing when it began to broadcast a Tagalog dub of the Mexican telenovela Marimar. The network became the pioneer in Tagalog-dubbed foreign programs and movies and made the popular and turnaround its ratings on the evening prime time. Due to the success, the other networks followed and broadcast telenovelas not only from Mexico but also Spanish language telenovelas from the United States, Colombia (GMA 7's Betty La Fea), Venezuela (GMA 7's Samantha and All My Love) and Argentina (GMA 7's Monica Brava) and eventually even drama series from Brazil (ABS-CBN's Ana Manuela) and Asian drama series from Taiwan (notably Meteor Garden) and South Korea (notably Bright Girl).

Second Downfall (2002-2007)Edit

By mid-2000s, a major network war in the ratings game ensued with the broadcast of Taiwanese/Korean-language television series by the two superior leading networks, ABS-CBN and GMA Network as well as IBC, causing RPN into decline in the telenovelas battle.

RPN renewed its congressional franchise for another 25 years on February 19, 2004. Under Philippine law, no broadcast company will operate without franchise from Philippine congress, an authority that limits and regulates operations of telecommunications and broadcast media such as televisions and radios.

Solar Entertainment era (2007-2014)Edit

File:CS9.jpg
On March 11, 2007, RPN began a partnership with the Solar Entertainment Corporation, an operator of a number of cable channels in the country. The company began co-producing new programming for the network, such as a local version of the Next Top Model franchise.

The network underwent management changes on December 24, 2007, as Tonypet Albano (undersecretary and executive director of Malacañang's Office of Political Coalition Affairs and Deputy Spokesperson of TEAM Unity, now Vice-Governor of the Province of Isabela) was appointed chairman of the network (replacing Education Undersecretary Mona Valisno, incumbent Presidential Assistant for Education). Undersecretary Robert Rivera was appointed director of the board, while the president and chief executive officer became former senator Orlando "Orly" Mercado.[5]

As C/S / C/S9 / Solar TV (2008-2011)Edit

Mercado's first major move was to expand their partnerships with Solar Entertainment. Programming from Solar's cable network C/S was added to RPN's lineup at the beginning of the new year, and PBA basketball would also return to the network beginning in the 2008-09 season, as part of Solar Sports' new three-year deal with the league after an intense bidding war with ABS-CBN.[6][7]

In October 2008, RPN's stations ultimately took on the C/S name as part of their permanent branding, and rebranded itself as C/S 9. The C/S 9 name would not last, on November 29, 2009, the network re-branded again under the new name Solar TV. In late 2010, it was revealed that RPN would no longer carry PBA games, due to planned re-launch to occur in 2011, with more "feminine" programming.[8] In 2010, the Philippine government began to actively consider privatizing RPN and IBC. Ricardo Abcede, member of the Presidential Commission on Good Government, supported the plans, noting that the government should not need to subsidize three state broadcasters when most countries only have one, and could gain a significant profit if they were sold to a major company willing to invest in the stations.[9]

As ETC (2011-2013)Edit

In January 2011, reports confirmed that Solar Entertainment and Roberto Benedicto's daughter Kitchie Benedicto now owned a 34% minority share in RPN.[10] Communications and Operation Office secretary Herminio Coloma, Jr. also began to hold meetings with the network's employees union to discuss the financial state of RPN as part of the planned privatization.[11] On February 22, 2011, RPN's employees filed a strike notice, protesting a rumored shutdown of RPN on February 25, and accusing the government of attempting to privatize RPN without actively consulting its employees.[11][12][13]

On February 25, 2011, RPN was relaunched as ETC on March 2, 2011.[14][14] Additional shares in RPN were sold to Far East Managers and Investors Inc. (FEMI), an organization company affiliated with Ambassador Roberto Benedicto (founder of RPN), and the San Miguel Corporation. The government would retain the People's Television Network to serve as the sole state broadcaster of the country.[15][16] However, due to privatization, RPN is forced to retrench 200 employees and stopping the production of RPN NewsWatch, its last RPN-produced program, on October 29, 2012 as Solar TV takes over the entire RPN's airtime.[17][18] In November 2013, San Miguel Corporation President and COO Ramon S. Ang declares interest in acquiring Solar Television Network and its stake on RPN but instead acquire a minority stake on GMA Network. [19].

The Third Radio Philippines Network (2013-present)Edit

A public advisory was plugged, informing that ETC on RPN aired its final sign-off on March 31, 2013 as it moved to RPN UHF Channel 19.

By March 30, 2013 on the test broadcast until resumed the operation as the commercial operation television started at 7:00pm by switching on its 100-killowatt transmitter and a big welcome party by the big stars of the network. ETC was ceased commercial operations with ETC going to a cable TV channel when RPN-9 returned to the air on Mach 30, 2013 will become part of Media ng Bayan. Cash and resources stretched to the limit, with offices being made to double as dressing rooms and basics such as chairs, tables and phones in short supply while RPN stars, personalities and employees start to return to RPN. Hence, RPN employees as president and CEO Robert Rivera was brought in to rework the station's programming and the return of the airwaves station RPN will be the brand for Kasama Network.

At the time, money had been scarce while resources were limited; offices were used as dressing rooms and other equipment such as chairs, tables, and phones were in more supply. The network was forced to share space in the building that was rightfully their own with the sequestered TV station Channel 13.

RPN acquired a new franchise to operate under Republic Act 7831 signed by President Noynoy Aquino III on nationwide satellite broadcasting in over 34 regional TV stations nationwide and creating with RPN's Radyo Ronda in the radio broadcasts for the AM radio stations DZKB Radyo Ronda 1422. The radio counterpart 99.5 Play FM, RPN's FM radio station entered a partnership with Real Radio Network Inc. launched at the same time of the network. RPN took over the management of Real Radio Network, Inc. stations; relaunched as the FM radio station on April 1, 2013 as 99.5 Play FM.

In a surge of phenomenal growth, RPN earned a reputation as The Kasama Network among the ranks of the strong number 3 in the overall TV network rating challenge the dominance of the broadcast industry leaders with a programming that combines the America's certified hits, hit telenovelas, asianovelas, animes and all station-produced local programs. Its creativity and innovation have resulted in numerous long-running program successes on the challenge of revolutionizing the broadcast landscape including a stronger of local news and public affairs programs, high-quality entertainment, the broadcast equipment, and the acquisition of broadcast rights of the two basketball leagues such as the Metropolitan Basketball Association games.

Additionally, the network also launched a new advertising campaign and slogan, Kasama Ako!, which the new lineup as being more distinct being aired by its competitors at the time successfully regained its dominance of the intense competition ABS-CBN and GMA.

The new management priority is optimum coverage and TV signal reception. To achieve this, RPN will boost its transmission power and establish new sites in strategic parts of the country. The Kasama Network also aims to reach audiences in America via RPN USA, the world's international channel with the Dish Network. RPN won the Best TV Station award at the 2013 KBP Golden Dove Awards, with several other TV programs on the network also earning awards in their respective categories to widen its telecast.

As Solar News Channel (2013-2014)Edit

In November 2013, San Miguel Corporation President and COO Ramon S. Ang declares interest in acquiring Solar Television Network and its stake on RPN but instead acquire a minority stake of the network.[19]

On November 30, 2013, ETC was returned to SBN while Solar News Channel moves to UHF Channel 19 since the following day to widen its nationwide telecast.[20][21][22] (SBN broadcast ETC from 2008-2011)

Cabangon-Chua era (2014-present)Edit

On January 3, 2014, RPN and Aliw Broadcasting Corporation (ABC) (operators of DWIZ and Home Radio) recently signed a memorandum of agreement for the expanded coverage of the both TV and radio networks nationwide. Selected DWIZ programs will be simulcast on the Radyo Ronda Network. [23] [24]

On June 25-26, 2014, the network celebrated their 54th anniversary in the broadcasting industry. For the anniversary program, free concert featuring OPM artists was held. RPN-9 was commenced the ground-breaking of the soon-to-build RPN Building in Panay Avenue, Quezon City (near the current building in Broadcast City) and the launching of their FM radio station, possibly on those 99.5 MHz called 99.5 Play FM. Angeline Quinto rendered the newest theme song of the network, entitled Kasama Ako.

As 9TV (2014-2016)Edit

On August 20, 2014, Solar Entertainment Corporation chief Wilson Tieng announced that he ceded his entire share on Solar TV Network, Inc., including its 34% majority share on RPN, to Antonio Cabangon-Chua (he died almost 2 years later on March 11, 2016), owner of business daily BusinessMirror and Aliw Broadcasting Corporation.[25][26] Tieng sold Solar TV in favor of the acquisition of Thunderbird Resorts group and he will be focusing on the remaining television channels he personally owned through Solar Entertainment.

To reflect the change of ownership, on August 13, 2014, Solar Television Network and RPN announces the rebranding of RPN into 9TV by August 23 on the test broadcast until resumed the operation aired a countdown to the re-launch until 7:00 pm (PST) when the new lineup began under their new branding of 9TV by switching on its 100-killowatt transmitter and a big welcome party by the big stars of the network.[27][28] 9TV retained the news and public affairs programming, entertainment, imported foreign canned programs in the United States on weeknights and telenovelas while expanding its weekend programming to cater more audiences with the launching of Kids Weekend. [29] Also, the ALC Group of Companies appointed Benjamin Ramos as RPN's new President, replacing Undersecretary Robert T. Rivera.[1][30]

File:RPN9-CNN Philippines logo.jpeg

The 9TV branding is a transitional brand to separate "what is Tieng's (the former owner) and what is Cabangon-Chua's". In October 14, 2014, Nine Media Corporation (formerly Solar Television Network) inked a 5-year brand licensing agreement with the Turner Broadcasting System to give UHF 19 into CNN Philippines, the local franchise of Cable News Network, and the third local CNN channel in Asia (after CNN Indonesia and India's CNN-IBN). CNN Philippines 19 was officially launched on March 16, 2015.  [31]

CNN Philippines on UHF 19 (2015-present)Edit

On March 16, 2015, UHF 19 started broadcasting on CNN Philippines brand.[32] CNN Philippines is the seventh rebrand of Radio Philippines Network since its inception as KBS. It has the transitional brand 9TV after seven months of operations under such brand. The new brand reflects the CNN format of news reporting on news from the Philippines.

As RPN Network (2016-present)Edit

On January 18, 2016, 9TV undergoes a major rebranding to an entertainment company and officially became RPN Network. The station meanwhile retained its long-rime slogan, Kasama Ako!. After the refresh, 9News reverted back into RPN News and our programs were classified into two programming blocks, RPN Kids and Quality Primetime. RPN Kids block is composed of children's programs (including Batibot, Barney & Friends, Sesame Street and Penpen de Sarapen), cartoons from the United States and anime series from Japan. Quality Primetime is the weekday quality primetime programming block of RPN consists of their Tagalized imported series from the United States and Mexican telenovelas.

SlogansEdit

Branding Slogan Years Active Notes
KBS Accucolor 9 1969–1970
KBS The Bold Year '70 1970
KBS The Great in '73 1973
KBS The Color Network 1971-1975
RPN Top Rater RPN 1975-1976
RPN The Solid One 1976-1977
RPN Still The One 1977–1979
RPN Still The One in '79 1979-1980
RPN The Leader 1980–1989
New Vision 9 The Future / Your 24-Hour Service Network 1989–September 30, 1994
RPN Philippines. Entertains. Informs. Serves. / The Network in Surround Stereo October 1, 1994–1995
RPN Let's Save the Beauty of Nature 1995
RPN Your Friendly Network 1996–1997
RPN Leading The Way 1997–1998
RPN Quality Primetime Television 1998–December 31, 1999
RPN Family TV! January 1, 2000 – 2001
RPN Your Kind of TV! 2001–2002
RPN World Class Primetime 2002–2003
RPN Moving Ahead 2003–March 10, 2007
RPN Prime Shift 2004–March 10, 2007
RPN Kasama Mo! Simple Ang Ligaya, Masarap Kasama! (Your Companion! Simple Fun, Comfortable to Enjoy!) March 11-July 15, 2007
RPN Pare! July 16-December 31, 2007
C/S on RPN C/S First. C/S Free. January 1-October 3, 2008
C/S 9 Right Here, Right Now October 4, 2008-November 28, 2009
Solar TV It's A Bright New World November 29, 2009–October 30, 2010
RPN RPN 50 Years (1960–2010) June–December 2010
Solar TV Kung Saan Lahat Panalo! (Where Everyone's a Winner!) October 31, 2010–February 25, 2011
RPN/RPN Network Kasama Ako! March 30, 2013 – present
RPN We Are Companion in our Christmas Christmas 2013
RPN 54 Years: Kasama ng Ating Pilipino (1960-2014) February 3, 2014 – December 2014
RPN Share the Wonderful World of Kasama Station March 22, 2014 – August 15, 2014
RPN We've Got the Hits of 2014 March 22, 2014 – August 15, 2014
RPN Summer Power in Full Force Summer 2014

ProgrammingEdit

RPN ProgramsEdit

Main article: List of programs broadcast by Radio Philippines Network

RPN Network's program lineup includes news and current affairs shows, dramas, sitcoms, gag shows, variety shows, dubbed foreign serials, children's shows, foreign shows from the United States, anime shows, reality shows, and sports. The network also promotes upcoming movies and sponsors events, particularly parties around the Metro Manila area and provincial regional area.

Program productionEdit

RPN News and Public AffairsEdit

Main article: RPN News and Public Affairs

CompetitionEdit

On April 1, 2013, RPN has been reportedly on ranking number 3 based on the Kantar Media survey. It is the certified number 3 television network behind the competition with ABS-CBN and GMA Network along with the number 3 spots of IBC and TV5. It also gained its rating on their world-class quality primetime block.

Most watched of the MBA basketball games with 10 regional stations operating, reaching 25% of all television-owning households in the country.

DigitalizationEdit

The National Telecommunications Commission (NTC) ordered that all analog TV broadcast transmission will be terminated by 11:59 p.m. on December 31, 2019, requiring television service providers to migrate to DTT by that time. The management of 9TV is planning for digitalization.

With the station by simulcating of RPN's news programs Arangkada Balita and NewsWatch.

TV and radio stations nationwideEdit

Main article: List of Radio Philippines Network affiliate stations

International broadcastEdit

Main article: RPN USA

RPN programs are shown in the United States from Dish Network, Singapore, Sydney, London, Hong Kong, South Korea, Canada and Malaysia.

SubsidiaryEdit

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. 1.0 1.1 [http://business.inquirer.net/177106/cabangon-chua-group-set-to-take-over-rpn-9 Cabangon-Chua group set to take over RPN-9 |date= August 21, 2014 |accessdate= August 21, 2014}}
  2. ABS-CBN's post-EDSA boss Ben Aniceto passes away|publisher=ABS-CBN News|date=March 21, 2016|accessdate=March 21, 2016
  3. International TV Directory|publisher=TV Factbook|date=1970
  4. Manila Standard: The Trailblazer turned 39
  5. ABS-CBN Interactive, Tonypet Albano is new RPN-9 chief
  6. Template:Cite news
  7. Template:Cite news
  8. Solar drops PBA for 'feminine' programs, Musong R. Castillo, Philippine Daily Inquirer, December 8, 2010
  9. PCGG urges gov't to fast-track sale of RPN-9, IBC-13 ABS-CBNnews.com. 2010-08-10. Retrieved 2010-08-10.
  10. Template:Cite web
  11. 11.0 11.1 Malacanang sets dialogue with RPN-9 union ABS-CBNnews.com. 2011-02-20. Retrieved 2011-02-20.
  12. RPN 9 workers file notice of strike InterAksyon.com 2011-02-22. Retrieved 2011-02-22.
  13. RPN 9 two labor unions file notice of strike, seek Noy's intervention The Daily Tribiune 2011-02-23. Retrieved 2011-02-23.
  14. 14.0 14.1 Template:Cite web
  15. San Miguel to join bidding for RPN-9, IBC-13 philSTAR.com 03-06-2011. Retrieved 03-06-2011.
  16. San Miguel Corp. announces plan to bid for RPN-9 and IBC-13 PEP.ph 03-06-2011. Retrieved 03-06-2011.
  17. - RPN-9 to cut 200 jobs, may stop airing 'Newswatch' retrieved August 18, 2014
  18. - TV network hopeful on Ramon Ang retrieved August 18, 2014
  19. 19.0 19.1 MVP-Ang rivalry set to spill over into television with San Miguel acquisition of Solar stake|date= November 9, 2013|accessdate= August 18, 2014
  20. ETC MOVES TO SBN-21 STARTING NOVEMBER 30
  21. Solar News Channel - Expect wider reach and a richer viewing experience retrieved November 5, 2013
  22. Solar News on free TV, moves to channel 19|publisher=|accessdate=20 April 2015
  23. http://www.solarnews.ph/news/business/2014/01/03/rpn-aliw-tie-up-to-broaden-broadcasting-reach#.Usbr_s5orDc
  24. http://www.businessmirror.com.ph/index.php/en/news/top-news/25323-dwiz-rpn-forge-pact-to-widen-reach
  25. EXCLUSIVE | BusinessMirror owner acquires majority stake in RPN9 retrieved August 20, 2014
  26. Cabangon-Chua acquires RPN-9 retrieved August 21, 2014
  27. Solar News to be renamed News9? (Media Newser Philippines) retrieved August 18, 2014
  28. Is RPN-9 Destined to Return? retrieved August 18, 2014
  29. Solar News Channel turns into 9TV retrieved August 14, 2014</span> </li> <li id="cite_note-29">[[#cite_ref-29|↑]] <span class="reference-text">[http://www.9news.ph/news/2014/10/14/turner-nine-media-to-launch-cnn-philippines Turner, Nine Media to launch CNN Philippines] retrieved October 14, 2014 </span> </li> <li id="cite_note-30">[[#cite_ref-30|↑]] <span class="reference-text"> [http://www.9news.ph/news/2014/10/14/turner-nine-media-to-launch-cnn-philippines Turner, Nine Media to launch CNN Philippines] retrieved October 14, 2014 </span> </li> <li id="cite_note-31">[[#cite_ref-31|↑]] <span class="reference-text">[http://www.mb.com.ph/cnn-philippines-starts-broadcasting-today]</span> </li></ol>

External linksEdit

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.